Miroslav Hák (9. 5. 1911 Nová Paka – 29.6.1978 Praha)
Ve dvoře, 1943
černobílá fotografie; 393×296 mm, získáno 2007, Muzeum umění Olomouc, inv. č. F 4247
Ideálním a moderním prostředkem k objevování a dokumentaci nově nalézané estetiky světa periferií, skládek a zasutých zákoutí, který tak rádi vyhledávali autoři Skupiny 42, se stala mimo jiné i fotografie. Rychlá fotografická technika mohla přinést „tolik zázračných překvapení“, o kterých hovořil teoretik skupiny Jindřich Chalupecký (1910–1990). Jediným, ale zato významným fotografem ve Skupině 42 byl Miroslav Hák. Již jako pětadvacetiletý prokázal cit pro poetické vidění světa a vnímavost pro náhodná setkání nesourodých elementů, když zazářil na Mezinárodní výstavě fotografie v Mánesu v roce 1936. Právě v jeho tvorbě najdeme snímky pražských dvorků, libeňského plynojemu či záběry smíchovských zdí. Anebo fotografie „oběšených šatů“ (Ve dvoře, 1943), které v mnohem souzněly s poetikou veršů Josefa Kainara (1917–1971), dalšího člena Skupiny 42, který v básni Stříhali dohola malého chlapečka popisuje podobně poetický výjev: „sedává v kavárně pod svými kabáty // jako pod mladými oběšenci“.
Štěpánka Bieleszová
Arcidiecézní muzeum Olomouc | 10.00-18.00 |
Muzeum moderního umění | 10.00-18.00 |
Arcidiecézní muzeum Kroměříž | 8.30-18.00 |
Pátek | 6. 12. 2024
Pokladna otevřená út–ne 10-18 hodin, Rezervace na pokladna@muo.cz
telefon: 585 514 241