Alois Kalvoda (1875 Šlapanice – 1934 Běhařov)
U rybníka, nedat. (1890–1934)
akvatinta, papír, 185 mm×185 mm; 385×310 mm, získáno 1966, Muzeum umění Olomouc, inv. č. G 9000
Česká krajinářská škola přelomu devatenáctého a dvacátého století je spojována s pedagogickým působením Julia Mařáka (1832-1899) na pražské Akademii výtvarných umění. Mezi jeho studenty patřil také Alois Kalvoda, v jehož pracích lze ale spíše než melancholickou zasněnost a zemitou barevnost Mařákova vrcholného období, pozorovat nástup kompoziční, barevné i rukopisné uvolněnosti. Alois Kalvoda je tradičně spojován s impresionismem, jehož vliv se ale projevil především v jeho práci s barvou, zejména pestrostí volených odstínů. Zřejmě jej, podobně jako jeho spolužáky Antonína Slavíčka a Antonína Hudečka, ovlivnily pobyty v zahraničí, v Paříži a na Marně, uskutečněné v roce 1900. Pro všechny tři zmíněné je rovněž příznačný návrat k motivice krajiny domova. V Kalvodových malbách, kresbách i grafických listech tak můžeme spatřovat ozvuky jeho rodné Jižní Moravy, zvláště pak oblastí Břeclavska a okolí Strážnice.
Barbora Kundračíková
Arcidiecézní muzeum Olomouc | 10.00-18.00 |
Muzeum moderního umění | 10.00-18.00 |
Arcidiecézní muzeum Kroměříž | 8.30 - 18.00 |
Neděle | 3. 11. 2024
Pokladna otevřená út–ne 10-18 hodin, Rezervace na pokladna@muo.cz
telefon: 585 514 241