Testa, Pietro

Pietro Testa (1612 Lucca – 1650 Řím)

Triumf malířství na Parnasu, kolem 1642, 1648 (tisk)

lept, papír; 473×718, 484×729 mm, Arcibiskupství olomoucké – Arcidiecézní muzeum Kroměříž, G 8506

Lept, který italský malíř, kreslíř a grafik Pietro Testa věnoval svému příteli, mecenáši a patronovi Girolamu Bounvisimu, biskupovi v Lucce, vznikl pravděpodobně kolem roku 1642. Kroměřížský výtisk je jeho druhým vydáním u nakladatele a tiskaře Giovanni Giacomo de Rossi z roku 1648. V připojené latinské dedikaci Buonvisimu Testa sděluje, že Malířství zde triumfuje pod jeho záštitou. Postavu Malířství umisťuje do středu kompozice a představuje ji jako ženu jedoucí na antickém válečném voze korunovanou vavřínovým věncem z rukou tří Grácií. Na znamení vítězství se nad scénou rozpíná triumfální oblouk (ARCVM MERETVR) tvořený duhou, v jejímž vrcholu se vznáší bohyně Iris chránící si oči před oslňujícím slunečním světlem přicházejícím z Parnasu. Toto pojetí souzní z Testovým přesvědčením, že barva v malbě je tvořena působením světla. Barvy duhy míchají malí amoreti a Malířství hloubá nad zářivou změnou barev hvězdy, kterou maluje na štít a která zároveň odkazuje opět k Buonvisimu patronátu. Malířství pomáhá přidržovat štít mladík s brkem v ruce představující zřejmě Poezii či Historii, jež má zajistit Buonvisimu nesmrtelnou slávu. Triumf malířství se však děje také v harmonické jednotě barev a chiaroscura, které zde představuje dvojice grošovaných koňů táhnoucích válečný vůz. Při svém vstupu na Parnas zanechává Malířství za sebou zahradu pozemských rozkoší obývanou nejrůznějšími vášněmi (AFECTVS EXPRIMIT). Malířství je zde tedy chápáno také jako ctnost triumfující na neřestmi a jeho triumf jej vede k postupu na Parnas (PARNASO TRIVMPHAT), pohoří zasvěcenému Apollónovi, Múzám a Dionýsovi. Zcela vpravo proudí ze skály hory Helikón pod údery kopyty Pegase – symbolu slávy a básnického nadání – pramen Hippocréné dodávající básníkům inspiraci. V jezírku plují Apollónovy labutě a jeho pramen dále rozlévá bůh řek Acheloós. Při vstupu malířství na Parnas jej pod Helikónem zdraví devět Múz včele s Kalliopé, múzou epické poezie s knihou pod paží. Na vrcholu Parnasu, před chrámem nesmrtelné Fámy očekávají příchod Malířství starověcí básníci. Vyvážená mnohofigurální kompozice budovaná v několika plánech zdůrazněných světelnými efekty řadí toto dílo k Testovým vrcholným grafickým pracím. K leptu je ve sbírkách Städelsches Kunstinstitut ve Frankfurtu zachována přípravná kresba.

Helena Zápalková

Fotogalerie
Triumf malířství na Parnasu, kolem 1642, 1648 (tisk)


Dnešní otevírací doba

Arcidiecézní muzeum Olomouc zavřeno
Muzeum moderního umění zavřeno
Arcidiecézní muzeum Kroměříž zavřeno

Pondělí | 11. 11. 2024

Dnes je zavřeno


Pokladna otevřená út–ne 10-18 hodin, Rezervace na pokladna@muo.cz
telefon: 585 514 241

8 Otevřených výstav

Přihlásit se k odběru novinek

 
© MUZEUM UMĚNÍ OLOMOUC 2022 Nastavení Cookies